Et godt råd til den (kommende) jobsøgende

Mandagens besøg på AC

image

Jeg var til mit første netværksmøde hos mit jobcenter Akademiker Center i mandags. Der var godt fyldt op i lokalet med en masse forskellige typer mennesker med forskellige slags uddannelser. Det er nok meget godt, at møde så mange forskellige typer mennesker, som alle har det samme formål. Jeg kunne i hvert fald tydeligt mærke forskellen fra at være på mit eget studie eller mit job, hvor folk nok var mere ligesindede.

Elevatortalen!!

Indledende var der en kort velkomst, som hurtigt blev ledt hen dagens fokus, der var den såkaldte elevatortale!

Der blev snakket en del frem og tilbage, om hvad man kunne bruge elevatortalen til, og hvordan den skulle udføres. Jeg synes lidt, at budskabet omkring elevatortalen blev misforstået. Det blev hurtigt en generisk opfattelse, at man skulle bruge elevatortalen, når man stod foran en chef eller en HR-ansvarlig, der kunne ansætte én. Som jeg tænker elevatortalen og hele netværksdelen, så gælder det om at kunne plante nogle frø hos alle typer mennesker, som de vil kunne give videre for én, hvis de evt. snakket med nogle, der søger en person inden for ens område. Det lykkedes mig dog ikke helt at suggerere dem til den overbevisning. Hvor diskussionen kom til at handle om, hvordan man kunne skabe værdi hos den specifikke virksomhed. En snak som for mig og min generelle uddannelse var lidt udfordrende at skulle forholde mig til. Heldigvis vi blev dog forholdsvis hurtigt delt op i mindre grupper af fire, hvor man skulle holde sin elevatortale og sparre hinanden på den. Jeg kom i en gruppe med tre personer, der var uddannet inden for IT og således har en meget målrettet profil, ikke som jeg selv.

Jeg forstod ikke meget af, hvad de egentlig kunne eller ville, da det blev meget IT-specifikt. Samtidig havde det stor betydning, hvilken måde man performerede sin tale. Der var én, som var meget lad i sin holdning og heller ikke sagde særligt meget. Én som snakkede om sin fortid og én som bare snakkede ekstret meget. Så var der mig selv som bare var rigtig god 🙂 – hehe, nej – jeg havde øvet mig lidt på noget hjemmefra, men forberedte mig i mit hovedet, på hvordan jeg skulle gøre det, mens de andre udførte deres tale. Så det blev lidt impro med bund i de overvejelser og tanker, som jeg havde gjort mig. Det fungerede udemærket for mig, og jeg synes det en god måde at gøre det på, da det jo kan være forskelligt hvilken elevatortale, man skal bruge på forskellige tidspunkter og overfor forskellige personer. Jeg vil dog lige skitse, nogle tanker og råd op, som jeg synes er gode at være bevidste om – men som selvfølgelig ikke er mere rigtige end andre modstridende tanker.

  1. Blev ikke for fagteknisk eller teoretisk i din præsentation (folk står af, hvis de ikke kender emnet).
  2. Øv din performance (tænk over din måde at tale på, og den måde du agerer og gestikulere på, lidt cheasy men “you never get a second chance – to make a good first impression”).
  3. Specificér din tale så den matcher din publikum (hvis du som jeg har en bred profil, og endnu ikke noget specialist område, så sørg for talen er relevant for den person du taler med. F.eks. taler du med én fra en kommunikationsvirksomhed, så fremhæv dine kvalifikationer inden for kommunikation. Er det derimod én fra akkrediteringsvirksomhed, så er det måske din analytiske kompetencer, du skal snakke om).
  4. Lad være med at tale om din fortid (man må selvfølgelig godt nævne man har erfaring fra en relevant virksomhed, men lad være med at centrere din tale om “jeg gjorde det hos Mærsk og jeg gjorde det hos Mærsk” – i stedet, så fortæl hvad du kan og referer afsluttende til Mærsk.
  5. Væg nysgerrigheden hos din modtager (Find en subtil måde at vægge din modtagers interesse på, så du bliver husket – evt. en anekdote eller historie eller noget helt tredje).

Det var den dag!

Når vi havde nået hele vejen rundt i gruppen, sad vi og smalltalkede lidt. Afsluttende mødtes alle igen og snakkede om deres erfaringer fra dagen. Til sidst var der én person, som holdte sin elevatortale foran hele gruppen – jeg nåede dog ikke at se det, da jeg var nød til at gå, fordi jeg skulle noget spændende… Det kommer du til at læse om i mit næste indlæg 🙂 Lad det være en teaser, ha’ en super god onsdag!!

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Et godt råd til den (kommende) jobsøgende